Afbeelding
een vrouw die haar online bank raadpleegt

Hoe intensief is de Belg met z’n spaargeld en -gedrag bezig?

Santander Consumer Bank
13/06/2025
3 minuten

In welke mate informeren Belgen zich rond sparen? En blijft het bij informeren? Of ondernemen ze actie als er bij een andere bank meer rendement te halen valt? Onze Spaarbarometer 2025 gaf een interessante inkijk in het spaargedrag van de Belg. We sommen enkele opvallende inzichten op. 

Hoewel zowat alle Belgen sparen en zeggen dat het een gevoel van zekerheid geeft, betekent dat niet automatisch dat ze er dag in dag uit mee bezig zijn. Uit onze Spaarbarometer blijkt wel dat heel wat Belgen zich minstens al informeren – een eerste, belangrijke stap naar slimmer sparen. Of ze nadien actie ondernemen om effectief meer uit hun spaargeld te halen, dat is een andere zaak.

Drie op vier Belgen informeert zich over sparen

74% van de Belgen informeert zich om het rendement op hun spaargeld te optimaliseren. De meesten doen dat bij hun bestaande bank: 29% gaat langs in een kantoor, 26% informeert zich via de website of app. Ook vrienden, familie en collega’s, Testaankoop, websites van andere banken, blogartikels, tv- en radioprogramma’s, kranten, sociale media en vergelijkingssites als spaargids.be worden gebruikt om informatie in te winnen.
 

Online spaarders informeren zich opvallend meer

Het zijn vooral de Nederlandstaligen, mannen, hooggeschoolden, mensen uit de hoogste sociale klassen en 18- tot 24-jarigen die actief met hun spaargeld bezig zijn. Ook wie bij een online bank spaart informeert zich opvallend meer. 86% van de online spaarders gaat op zoek naar informatie om z’n spaargedrag te verbeteren en z’n rendement op te krikken, tegenover 69% van wie bij een traditionele bank spaart.

De meeste Belgen kennen de rente op hun spaarrekening(en)

62% van de Belgen weet hoeveel de huidige rente op z’n spaarrekening(en) bedraagt: 19% weet het precies, 43% weet het ongeveer. Ook hier dezelfde profielen: mannen, Nederlandstaligen, Belgen uit de hoogste sociale klassen, hooggeschoolden en online spaarders zijn het best op de hoogte van de rente op hun spaarrekening(en). Wat ook opvalt: 37% van de Belgen vindt dat z’n bank meer kan/moet doen om hem te informeren over het spaaraanbod.

Belgen blijven hun bank trouw, ondanks meer rente elders

Belgen blijven hun bank over het algemeen trouw. Hoewel het loont om spaarrentes te vergelijken, geeft 38% aan dat nog nooit gedaan te hebben. Bij wie dat wel doet, verandert slechts 25% daadwerkelijk van bank voor meer rente. Het zijn vooral mannen, Belgen jonger dan 35 jaar, uit de hoogste sociale klassen, hooggeschoolden en online spaarders die de overstap maken. Waarom 75% niet verandert? Omdat ze tevreden zijn bij hun huidige bank en ze de administratie vrezen die erbij komt kijken.

Benieuwd naar de andere cijfers uit de Spaarbarometer?

Met de Spaarbarometer onderzoekt Santander Consumer Bank het spaargedrag van de Belg. Voor de vierde editie voerde onderzoeksbureau Profacts in maart 2025 een online enquête uit bij 1.503 Belgische respondenten tussen de 18 tot 65 jaar. Ze bevroegen Nederlands- en Franstalige mannen en vrouwen met verschillende opleidingsniveaus. Ontdek nog meer cijfers in de volledige Spaarbarometer 2025.

Download de Spaarbarometer 2025