Afbeelding
Online kopen en verkopen cybersecurity

Veilig online shoppen op koopjessites

Santander Consumer Bank
27/04/2022
3 minuten

Op websites en apps voor tweedehandsspullen kunt u heel wat koopjes op de kop tikken. Of zaken verkopen die u niet meer gebruikt. Maar naast de vele goedbedoelende mensen op deze platforms, zijn er ook oplichters actief. Let op dat u zich niet in de luren laat leggen! Wij geven u enkele handige tips om oplichting op tweedehandssites te voorkomen.

Tips voor kopers

1. Trek de verkoper na

Bekijk de reputatie van de verkoper op de koopjessite. Hoe lang is hij al actief op de website? Welke andere zoekertjes heeft hij online staan? Zoek op basis van de contactgegevens bij het zoekertje of u meer informatie over de verkoper vindt en probeer zo te achterhalen of hij te vertrouwen is. 

2. Wees voorzichtig met voorschotten

Wees op uw hoede als de verkoper vraagt om een voorschot of andere kost te betalen, zeker als het gaat om een internationale geldtransactie via bedrijven zoals Western Union of MoneyGram. Die transacties zijn niet traceerbaar en daarom een favoriet bij oplichters. U bent dus gegarandeerd uw geld kwijt als het misloopt. Betaal alleen voorschotten als het niet anders kan en gebruik traceerbare kanalen zoals een bankoverschrijving of een betrouwbare online betaaldienst zoals PayPal.

3. Betaal nooit via een link van de verkoper

Als de verkoper u een link doorstuurt om te betalen, klik daar dan nooit op. Het gaat altijd om phishing: een valse website waarmee de oplichter uw bankgegevens wil stelen om zo uw rekening leeg te plunderen.

Tips voor verkopers

1. Kies een veilige betaalmethode

Vraag om contant te betalen of via een bankoverschrijving of een betrouwbare online betaaldienst zoals PayPal. Cheques kunnen vals of ongedekt zijn, zeker als het om een buitenlandse variant gaat.

2. Wees alert voor kopers uit het buitenland

Stuur geen producten die u verkoopt naar het buitenland voordat u het geld van de koper op uw rekening hebt staan. Problemen met kopers buiten de landsgrenzen zijn in de praktijk lastig op te lossen.

3. Doe geen ‘bankverificatie’

Ga niet in op de vraag om naar een website te surfen “om te verifiëren of uw rekeningnummer correct is”. De koper vraagt u dan om een klein bedrag (1 eurocent) te storten via een doorgestuurde link. Het gaat hier om phishing: een valse website waarmee de oplichter uw bankgegevens wil stelen. 

Extra tip

Bij de volgende alarmsignalen kunt u maar beter extra wantrouwig zijn:

  • U krijgt onmiddellijk de vraag om de koopjessite te verlaten en via WhatsApp, e-mail of sms verder te spreken.
  • Er wordt een derde partij, zoals een koerier of transporteur, betrokken bij de betaling.
  • De koper of verkoper heeft haast.
  • Het aanbod is te mooi om waar te zijn.

Meer weten over phishing? Lees er alles over in onze blog.