Waarom kan de bank documenten opvragen voor de antiwitwaswetgeving?
De wet van 18.09.2017 (tot voorkoming van het witwassen van geld en de financiering van terrorisme) voorziet een verplichting in hoofde van de financiële instellingen om hun klanten te kennen: ‘know your customer’. Dit houdt in dat de bank bepaalde documenten moet opvragen om duidelijkheid te hebben over de herkomst van uw tegoeden en uw beroepsactiviteit.
Santander Consumer Bank heeft momenteel een beperkt productaanbod in België. Daarom beschikt de Bank niet over dezelfde informatie over haar klanten dan een bank met een volledig aanbod. Dit noodzaakt ons om mogelijk meer bijkomende informatie op te vragen dan uw huisbankier.
Wij benadrukken dat al deze gegevens enkel gebruikt worden in het kader van de antiwitwaswetgeving en dat uw recht op privacy ten alle tijden wordt gerespecteerd.
Welke documenten kan de bank opvragen voor de antiwitwaswetgeving?
De Memorie van Toelichting bij de antiwitwaswet stelt dat financiële instellingen zich verregaand moeten informeren met betrekking tot de beroepsactiviteit, vermogenstoestand en bron van inkomsten van hun cliënten teneinde het risico verbonden aan de cliënt te kunnen beoordelen.
Om aan deze wettelijke verplichtingen tegemoet te komen kan de bank een aantal documenten vragen aan de klant, afhankelijk van de situatie:
- In te vullen vragenlijst
- Recente loonfiche
- Fiscale aangifte
- Officiële akte
- ...