Ondanks de crisis blijft Banco Santander haar klanten volop ondersteunen. De bank is gezond en kijkt met vertrouwen naar de toekomst. Maar hoe draagt Santander bij aan oplossingen voor een van de grootste crisissen ooit? Wat is de impact van de pandemie op de resultaten van de bank? En wat brengt de toekomst?
Hoe biedt Banco Santander een antwoord op de coronacrisis?
Santander vervult wereldwijd een belangrijke maatschappelijke rol tijdens deze ongeziene crisis. Hoe? Onder meer door leningen te blijven verstrekken. In het tweede kwartaal van dit jaar, van maart tot juni, leende de bank gemiddeld 1,6 miljard euro per dag uit aan haar klanten. Die leningen zijn belangrijk om de economie draaiende te houden. Bovendien helpt de bank haar klanten door betalingsuitstel toe te kennen. 5 miljoen gezinnen en bedrijven kregen tijdens het tweede kwartaal al uitstel van de afbetaling van hun lening. Santander blijft ook onverminderd al haar andere diensten aanbieden, waarbij de veiligheid van haar medewerkers uiteraard centraal staat.
Welke impact heeft de crisis op de resultaten van Banco Santander?
Ondanks de uitdagingen van vandaag, presteert Santander operationeel zeer goed. De opbrengsten in de eerste helft van dit jaar zijn even hoog als in dezelfde periode vorig jaar. De eerste zes maanden van dit jaar maakte Santander zelfs 2 miljard euro onderliggende winst. Dat resultaat toont de sterkte van het bankmodel van Santander en de voordelen van diversificatie.
Ziet de bank de economische toekomst somber in?
Het ligt voor de hand dat de huidige economische en geopolitieke context een uitdaging vormt. Dit laat zich voelen in de cijfers van 2020 en kleurt ook de vooruitzichten voor de komende twee jaar. Het model van de bank is sterk en de groep heeft er vertrouwen in dat de winst onderliggend zal blijven groeien.
Heeft de crisis mogelijk een impact op de activiteiten van Banco Santander in verschillende landen?
Elke dochteronderneming en elke markt waarbinnen de groep actief is, blijft strategisch belangrijk. Santander blijft dan ook investeren om haar doelen te halen en zich verder te ontwikkelen. Lessen die de bank leert uit de pandemie worden hierin meegenomen, zoals over veranderingen in het gedrag van klanten. De focus ligt op het vereenvoudigen van operaties en het verbeteren van de klantenervaring. Zo verhoogt de bank haar efficiëntie en wil ze winstgevend blijven groeien. Santander heeft er alle vertrouwen in dat ze in alle markten en regio’s waarde kan creëren, ook in de uitdagende context van vandaag.