logo-welcome
02/588 96 26
  • FR
  • NL
    Santander Consumer Bank
  • Home
  • Vision
  • Vision+
  • Vergelijken
  • Over ons
  • Help
  • Contact
  • Blog
  • Krediet
Mijn Rekeningen
  • santander_logo_140.png
headerPhone.alt
  • Home
  • Vision
  • Vision+
  • Vergelijken
  • Over ons
  • Help
  • Contact
  • Blog
  • Krediet
  • FR
  • NL

+32(0) 25889626

De Belg en zijn spaargedrag

Uit een recent uitgevoerd onderzoek van Santander Consumer Bank en Spaargids, bij 1.000 Belgen, blijkt dat de klassieke spaarrekening dé spaarvorm bij uitstek blijft voor de Belg. Als reden staat 'het opbouwen van een veilige reserve' bij elke leeftijdsgroep met stip op één.

Het slechte nieuws? Meer dan een kwart van de Belgen (27%) geeft aan meer dan 0,75% spaarrente te krijgen, wat duidt op een zekere financiële onwetendheid. Lees hier meer over de basisrente en getrouwheidspremie.

De Belg overschat zijn spaarrente in die mate dat hij niet meer uitkijkt naar alternatieven en op die manier vaak ook gemakkelijk te verdienen intresten laat liggen. 

Waarvoor spaart de Belg?

De helft van de Belgen doet elke maand een inspanning om het tegoed op zijn spaarrekening te laten aangroeien. Eén derde doet dit op een aantal momenten in het jaar wanneer hij/zij wat extra geld heeft. Vooral uit voorzorg, zo blijkt. 61% zegt immers over een reserve te willen beschikken om aan eventuele pech het hoofd te kunnen bieden. Daarnaast denkt 38% aan kapitaalopbouw tegen de pensioenleeftijd en is ook sparen voor vakanties (27%) populair. Voorts wordt regelmatig geld opzij gezet voor de kinderen (23%).

Rente, wat is dat?

Een spaarrente die hoger ligt dan 0.75% is geen realistisch cijfer. Zeker als je weet dat de meeste spaarrekeningen niet meer opbrengen dan het wettelijke minimum van 0,11% en dan nog op voorwaarde dat het geld minstens een jaar behouden blijft zodat de getrouwheidspremie mee in rekening wordt gebracht. 

Waar je zou denken dat een te hoge inschatting van de huidige spaarrente overeenstemt met een gedrag waarbij de Belg steeds meer en hogere rentes wilt, geeft 64% aan niet te veranderen van spaarrekening wanneer de bank een rente van 0,2% hoger zou aanbieden dan hun huidige rente.

Overstappen: uw voordeel op korte en lange termijn

De Belg heeft vandaag de dag geen idee wat de rente die hij of zij krijgt na meerdere jaren kan opbrengen. Wanneer Belgen de volgende situatie wordt voorgelegd, geeft 64% aan niet te veranderen van bank: "Je krijgt de keuze om over te stappen naar een spaarrekening die 0.2% meer rente aanbiedt". 71% hiervan geeft aan dat 0.2% het verschil wel niet zal maken... onderstaand voorbeeld toont aan van wel.  

Voorbeeld: Mark, 37j, heeft in jaar 'X' €30.000 op zijn spaarboekje.Als hij vast blijft houden aan zijn huidige bank en niet overstapt loopt hij na één jaar al € 117 opbrengst mis en na vijf jaar loopt dit gemiste bedrag al snel op tot € 592,67.


Jaartal #
Spaarrekening 1: 0,01% BR en 0,10% GP
Spaarrekening 2: 0,15% BR en 0,35% GP
Jaar x+1
€ 30.000 + € 33 = € 30.033
€ 30.000 + € 150 = € 30.150
Jaar x+2
€ 30.033 + € 33,04 = € 30.066,04
€ 30.150 + € 150,75 = € 30.300,75
Jaar x+3
€ 30.066,04 + € 33,07 = € 30.099,11
€ 30.300,75 + € 151,50 = € 30.452,25
Jaar x+4
€ 30.099,11 + € 33,11 = € 30.132,22
€ 30.452,25 + € 152,26 = € 30.605,01
Jaar x+5
€ 30.132,22 + € 33,15 = € 30.165,37
€ 30.605,01 + € 153,03 = € 30.758,04

*BR = basisrente, GP = getrouwheidspremie

Ook de helft van de mensen die hun geld niet zou overzetten, doet dit omdat ze al lang klant zijn bij hun bank. Veranderen van bank is geen 'zonde', het is net goed om te gaan vergelijkenen bovendien zijn spaarrekeningen (bijna) altijd vrijblijvend. Als laatste reden wordt aangekaart dat het vaak teveel gedoe is om over te stappen naar een andere bank. Meer dan enkele klikken heb je hier echter niet voor nodig. 

Benieuwd of het loont om een spaarrekening te openen bij Santander Consumer Bank? Bekijk hier onze spaarrekeningen en ontdek zelf welk voordeel u eruit kunt halen. 

DIENSTEN

Online spaarrekeningen
Spaarcalculator

Over ons

Wie zijn we?

JURIDISCHE INFO

Privacy
Cookiebeleid
Wettelijke bepalingen
Algemene Voorwaarden

Hulp & Contact

FAQ
Contacteer ons (divisie sparen)
Kredieten
FA_SANTANDER_CONSUMER_BANK_CV_NEG_RGB.jpg
Bel mij
+32(0)
Vous serez rapidement contacté par un de nos conseillers.Niet in staat om te sturen naar de e-mail. Probeer het later, dank u.



Santander Consumer Finance, bijkantoor in België/succursale en Belgique – Nerviërslaan 85 Avenue de Nerviens - B-1040 Brussel/Bruxelles – België/Belgique.
Tel. +32 2 286 54 11 - BE0763 791 559 – RPR Brussel BTW BE0763.791.559

Gegevens in Spanje/Coordonnées en Espagne : Santander Consumer Finance SA - Insc. Reg. Merc. Madrid, T.1663, Gen.1081, Secc. 3ª libro de Soc. Folio 102, Hoja nº 7.822, C.I.F. A28122570. Reg. Banco. España nº 0224.
Dom : Avda de Cantabria s/n 28660 - Boadilla del Monte - Madrid – Espagne

Ⓒ Santander Consumer Bank,